MENU
FA EN AR
FA EN AR
مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت
اطلاعات مقاله
مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت
۱۴۰۰, مهر ۲۵
اطلاعات تماس
021 2226 7209
info@comfodent.com

یکی از روش‌های درمانی برای کاشت دندان، استفاده از ایمپلنت است. بسیاری از دندانپزشکان معتقد هستند که این روش، جایگزینی مناسب برای پروتز بریج است. به این دلیل که در ایمپلنت، دندان‌های دیگر شما تراشیده نمی‌شود. علاوه بر این ایمپلنت دندان با جایگزینی ریشه دندان، یک کاشت مناسب را برای شما به ارمغان می‌آورد. مراقبت‌هایی بعد از کاشت ایمپلنت وجود دارد که طول درمان شما را کوتاه‌تر می‌کند.
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این مراقبت‌ها آشنا کنیم تا میزان موفقیت عمل جراحی شما بیشتر شود.
ممکن است براثر عوامل مختلفی دندان شما از دست رفته باشد. در چنین شرایطی علاوه بر تاج دندان، ریشه آن نیز ممکن است کشیده شود. یکی از مشکلاتی که هنگام کشیدن دندان پیش می‌آید، تحلیل بافت و استخوان فک صورت شما است. این شرایط باعث می‌شود که به مرور زمان، بیماری‌های دهان و دندان شما بیشتر شود. علاوه بر این کانتور صورت شما نیز از بین می‌رود.

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

یکی از روش‌های درمانی برای کاشت دندان، استفاده از ایمپلنت است. بسیاری از دندانپزشکان معتقد هستند که این روش، جایگزینی مناسب برای پروتز بریج است. به این دلیل که در ایمپلنت، دندان‌های دیگر شما تراشیده نمی‌شود. علاوه بر این ایمپلنت دندان با جایگزینی ریشه دندان، یک کاشت مناسب را برای شما به ارمغان می‌آورد. مراقبت‌هایی بعد از کاشت ایمپلنت وجود دارد که طول درمان شما را کوتاه‌تر می‌کند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این مراقبت‌ها آشنا کنیم تا میزان موفقیت عمل جراحی شما بیشتر شود.

 

کاشت ایمپلنت

ممکن است براثر عوامل مختلفی دندان شما از دست رفته باشد. در چنین شرایطی علاوه بر تاج دندان، ریشه آن نیز ممکن است کشیده شود. یکی از مشکلاتی که هنگام کشیدن دندان پیش می‌آید، تحلیل بافت و استخوان فک صورت شما است. این شرایط باعث می‌شود که به مرور زمان، بیماری‌های دهان و دندان شما بیشتر شود. علاوه بر این کانتور صورت شما نیز از بین می‌رود.

یکی از درمان‌های موثر برای درمان افتادگی دندان‌ها، استفاده از کاشت دندان به روش ایمپلنت است. در این روش دندانپزشک ابتدا شما را معاینه می‌کند تا از سلامت لثه و استخوان فک شما مطمئن شود. سپس به کمک ابزارهای دندانپزشکی برشی بر روی لثه شما ایجاد می‌کند تا بتواند فلزی از جنس تیتانیوم را به درون فک شما پیچ کند. این پایه محکم در واقع نقش ریشه‌ی دندان شما را بازی می‌کند.

کاشت ایمپلنت ممکن است ماه‌ها طول بکشد. حتی بسیاری از بیماران به دلیل عدم آگاهی از این روش ممکن است نگرانی‌هایی در رابطه با این عمل جراحی داشته باشند. اما پیشرفت تکنولوژی در کنار استفاده از بروزترین تجهیزات باعث شده است تا کاشت دندان یک عمل ساده و جزئی باشد. علاوه بر این ایمپلنت یک درمان دائمی به حساب می‌آید و دیگر نیاز به تعویض نخواهید داشت.

مراقبت‌های درمانی بعد از کاشت دندان کمک می‌کند تا طول درمان شما کوتاهتر شود و عمل جراحی شما موفقیت بیشتری داشته باشد.

 

مزایای کاشت دندان به روش ایمپلنت

کاشت دندان ایمپلنتی مزایای بیشماری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت از دست رفتن دندان، ممکن است دچار مشکلاتی مانند کج شدن دندان‌های اطراف، سخت غذا خوردن و ... شوید. در چنین شرایطی باید به فکر یک جایگزین برای دندان خود باشید. یکی از مزایای ایمپلنت، جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است.
  • از آنجایی که کاشت ایمپلنت ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌دهد، در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا خواهد کرد و با خیال راحت می‌توانید به فعالیت‌های اجتماعی خود بپردازید.
  • کاشت دندان به روش ایمپلنت از تحلیل استخوان و فک شما جلوگیری می‌کند.
  • برای انجام سایر روش‌های درمانی، دندانپزشک مجبور است که دندان‌های مجاور دندان خراب شده را تراش دهد. اما این روش برخلاف سایر روش‌ها از آسیب به دندان‌های مجاور جلوگیری می‌کند و به لثه‌های شما آسیبی وارد نمی‌کند.
  • یکی از معایب استفاده از دندان مصنوعی، تجمع پلاک و باکتری در اطراف دندان‌ها است. این در حالی است که این موضوع در دندان‌های ایمپلنت‌شده به حداقل رسیده است. به طوری که با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید احتمال عفونت لثه و پوسیدگی دندان‌های خود را به صفر برسانید.
  • استفاده از دندان مصنوعی به جای دندان از دست رفته ممکن است شما را در تلفظ برخی حروف دچار مشکل کند. اما ایمپلنت دندانی هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.
  • کاشت ایمپلنت ظاهری کاملا شبیه دندان‌های شما دارد. این در حالی است که روکش و یا دندان مصنوعی حالتی غیرطبیعی به دندان‌های شما می‌دهد. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد از انجام درمان فرار کنند.
  • از آنجایی که دندان ایمپلنتی مشابه دندان طبیعی است، در نتیجه بعد از عمل رعایت بهداشت دهان و دندان دقیقا مشابه قبل است.
  • کاشت دندان ایمپلنتی، بدون حرکت و تغییر حالت است.

طریقه عمل جراحی ایمپلنت دندانی

اگر قصد کاشت دندان به روش ایمپلنت دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک دندانپزشک ماهر و متخصص استفاده کنید تا میزان موفقیت عمل شما بالاتر برود. این عمل جراحی جزو یکی از ساده‌ترین عمل‌هایی است که کمتر دچار شکست می‌شود. کاشت دندان ایمپلنتی در شرایطی خاص و بنا به تشخیص دندانپزشک ممکن است در یک عمل انجام شود. در غیر این صورت این عمل جراحی در طی دو مرحله انجام می‌شود. همین موضوع باعث شده است تا کاشت دندان چندین ماه طول بکشد.

در مرحله اول دندانپزشک، ایمپلنت را درون استخوان فک صورت شما قرار می‌دهد. بعد از کاشت ایمپلنت باید بین سه تا شش ماه صبر کنید تا ایمپلنت کاشته شده در زیر لثه شما با استخوان فک شما پیوند بخورد. در طول این ماه‌ها اگر دندان مصنوعی دارید، می‌توانید به طور موقت از آن استفاده کنید. اما بهتر است از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. برای این منظور در طول مدت درمان پیشنهاد می‌کنیم که از غذاهای نرم استفاده کنید.

مرحله دوم عمل جراحی بعد از یکپارچه شدن ایمپلنت با استخوان فک انجام می‌شود. در این مرحله دندانپزشک پست‌های کوچک خارج شده از لثه را برای اتصال تاج دندان مصنوعی استفاده می‌کنند. این پست‌ها در نقش یک لنگر عمل می‌کند و به راحتی می‌توانند دندان مصنوعی شما را نگهداری کنند. یکی از ویژگی‌های خوب این پست‌ها عدم دیده شدن در دهان است.

انجام تمامی این مراحل چیزی حدود چهار تا پنج ماه طول می‌کشد که در طول آن نیاز به مراقبت دارید تا عمل جراحی شما موفقیت‌آمیز باشد. البته ممکن است در طی این ماه‌ها زندگی روزمره شما دچار تغییراتی شود. اما مزایای مثبت کاشت ایمپلنت ارزش تحمل کردن سختی‌های آن را دارد.

اهمیت مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

اگر می‌خواهید که بعد از درمان، ایمپلنت شما سالم باقی بماند، بهتر است نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود جدی باشید. همانطوری که رعایت بهداشت دهان و دندان‌های قبلی شما ضروری است، برای حفظ سلامت ایمپلنت دندانی باید همچنان این اصول را رعایت کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که بعد از درمان، به طور مرتب برای چکاپ ماهیانه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که ایمپلنت دندانی شما ظاهر خوبی داشته باشد و استخوان‌های فک شما محکم و سالم باشد، ایمپلنت دندانی شما تا سال‌ها عمر خواهد کرد. اما بهتر است تمامی دستورالعمل‌های حفظ سلامت دهان و دندان را رعایت کنید.

 

مراقبت روزهای اول بعد از ایمپلنت دندانی

در ساعات اولیه بعد از عمل جراحی پیشنهاد می‌کنیم که استراحت کافی داشته باشید. برای این منظور در محلی ساکت و آرام دراز بکشید. به طوری که سر شما کمی بالاتر از بدن قرار بگیرد.

ممکن است کمی سرگیجه داشته باشید. بهتر است برای تغییر وضعیت از یک حالت به حالت دیگر، به آرامی حرکت کنید. به عنوان مثال اگر خواب هستید، به یکباره از جا بلند نشوید. بهتر است قبل از ایستادن، ابتدا چند لحظه در جای خود بنشینید. سپس به آرامی حرکت کنید.

بهتر است بعد از کاشت ایمپلنت استراحت کافی داشته باشید و فعالیت بدنی خود را تا جای ممکن کمتر کنید. تا 48 ساعت هیچ تمرین ورزشی شدیدی نکنید. در واقع استراحت کافی به شما کمک می‌کند تا وضع عمومی شما سریع‌تر بهبود یابد.

در ساعات اولیه جراحی استفاده از کیسه یخ در محل عمل بسیار کمک‌کننده است. بهتر است این کار را به صورت متناوب و هر ده دقیقه انجام دهید تا تورم صورت شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این کار را تا 48 ساعت انجام دهید. بعد از سه روز استفاده از گرمای مرطوب کمک می‌کند تا درد شما کمتر شود.

اگر در ساعات اولیه عمل کاشت دندان ایمپلنتی درد شدید داشتید، می‌توانید برای کاهش درد از داروهای ضد درد با تجویز دندانپزشک خود استفاده کنید. البته بهترین زمان مصرف این داروها قبل از برطرف شدن بی‌حسی دهان شما است؛ بنابراین بعد از جراحی بلافاصله می‌توانید این داروها را هر 3 تا 4 ساعت یکبار مصرف کنید.

در صورت بی‌تاثیر بودن داروهای ضد درد بعد از کاشت ایمپلنت پیشنهاد می‌کنیم که هر دو ساعت یکبار ایبوپروفن استفاده کنید. استفاده از داروهای مسکن به مدت دو روز به شما کمک می‌کند تا شدت درد کاهش پیدا کند. در صورت ادامه دار بودن دردها بعد از سه روز بهتر است با دندانپزشک خود تماس بگیرد و وضعیت خود را با او در میان بگذارید.

24 ساعت اولیه بعد از کاشت دندان

بعد از 24 ساعت پس از کاشت دندان ایمپلنتی خود باید نسبت به رژیم غذایی و کارهای روتین روزانه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید تا عمل شما دچار مشکل نشود. از جمله کارهایی که باید رعایت کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجایی که بعد از عمل جراحی عصب‌ دندان‌های شما بسیار حساس هستند؛ بنابراین باید از خوردن نوشیدنی‌های داغ مانند چای جدا خودداری کنید.
  • بهتر است کمترین فشار را بر روی ناحیه عمل شده وارد کنید؛ بنابراین غذاهای سفت که نیاز به جویدن و فشار بر سطح دندان است را مصرف نکنید.
  • استفاده از سیگار و مشروبات الکلی برای ناحیه جراحی شده بسیار ضرر دارد. چرا که حرارت ناشی از آن می‌تواند آسیب جدی وارد کند.
  • فعالیت‌های سنگین که به صورت روزانه انجام می‌دادید را به مدت 48 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت کنار بگذارید.
  • برای از بین بردن بوی بد دهان خود از دهان شویه استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای دهانشویه از آب ولرم به  همراه یک قاشق چایخوری نمک استفاده کنید.
  • از مسواک زدن بر روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید. چرا که این ناحیه حساس است و مسواک زدن ممکن است لثه شما را دچار خونریزی کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا مدت‌ها با دقت و احتیاط کافی مسواک بزنید تا بخیه‌های شما پاره نشود. البته ممکن است دندانپزشک شما از بخیه‌های جذبی استفاده کند. در غیر این صورت نیاز است تا بعد از یک هفته برای کشیدن بخیه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه شل شدن پیچ‌های لثه موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مراقبت‌های لازم در هفته اول بعد از ایمپلنت

مهم‌ترین کار برای مراقبت بعد از کاشت دندان، کنترل عفونت ناشی از جراحی است. این مراقبت‌ها به شما کمک می‌کند تا عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که هفته اول بعد از کاشت ایمپلنت از دهانشویه‌های مخصوص و ضد عفونی‌کننده استفاده کنید تا زخم جراحی شما را ضد عفونی کند.

بهتر است تا یک هفته از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. مصرف مواد غذایی آبکی و نرم در ناحیه مخالف دندان ایمپلنت شده به همراه داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند تا محل ایمپلنت شما زودتر خوب شود.

اگرچه تا یک هفته نمی‌توانید محل ایمپلنت دندانی خودتان را مسواک بزنید، اما این موضوع نباید سایر دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین باید دندان‌های دیگر از محل ایمپلنت را به خوبی مسواک بزنید.

مراقبت‌های بلند مدت بعد از کاشت دندان

بعد از بهبودی عمل جراحی کاشت دندان باید همانند دندان‌های طبیعی خود نسبت به حفظ و مراقبت از آنها جدی باشید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که روزی دو مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین بهتر است به طور مداوم و منظم برای چکاپ عمومی به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم تمیز کردن دندان‌های خود، باعث ایجاد تجمع باکتری در دهان شده و التهاب دندان‌ها را به دنبال دارد. عفونت نزدیک دندان ایمپلنت شده باعث می‌شود تا استخوان اطراف کاشت ایمپلنت دچار تحلیل شود و در نهایت ایمپلنت درون استخوان فک شما شل شود و بعد از مدتی بیفتد.

در صورت بروز این مشکل باید درمان دوباره را از سر بگیرد. این کار علاوه بر هزینه زیاد، مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا ترمیم کاشت دندان شما انجام شود.

انتخاب مسواک و نخ دندان مخصوص دندان ایمپلنتی

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که نوع مسواک تاثیر بسیار زیادی بر روی ایمپلنت ندارد؛ بنابراین بین مسواک‌های الکتریکی، دستی و ... تفاوت‌های بسیار زیادی وجود ندارد. اما مهارت شما در مسواک زدن می‌تواند بر ایمپلنت موثر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که مانند روال عادی، روزی دو مرتبه با مسواکی نرم، دندان‌های خود را تمیز کنید تا باکتری‌های موجود بر روی دندان‌ها به کمک خمیر دندان برداشته شود.

نخ دندان‌های متنوعی در بازار موجود است. اما اگر می‌خواهید که آسیب کمتری به دندان ایمپلنتی شما وارد شود، بهتر است از نوع بدون موم یا نخ دندان مخصوص دندان ایمپلنتی استفاده کنید تا بافت اطراف دندان ایمپلنتی شما دچار آسیب نشود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با کاشت ایمپلنت صحبت کردیم. اگرچه درد و ناراحتی این عمل جراحی کمتر از عصب‌کشی است، اما این موضوع نباید باعث شود که نسبت به برخی نکات بی‌توجه باشید. مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان بعد از عمل به شما کمک می‌کند تا فرایند بهبودی کاشت راحت‌تر طی شود. این مراقبت‌های بهداشتی دشوار نیست؛ بنابراین کافی است تا کارهایی که برای دندان‌های طبیعی خود انجام می‌دهید را برای دندان ایمپلنتی خود اجرا کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید نظر خود را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.