MENU
FA EN AR
FA EN AR
چگونه از رنگ لمینت ها مراقبت کنیم؟ 
اطلاعات مقاله
چگونه از رنگ لمینت ها مراقبت کنیم؟ 
۱۴۰۰, شهریور ۱۴
اطلاعات تماس
021 2226 7209
info@comfodent.com

برای داشتن لبخندی زیبا و همچنین دندان‌هایی خوشرنگ و مرتب به سراغ لمینت کردن دندان می‌رویم. در واقع هر گونه نازیبایی در دهان شما اعم از ترک خوردگی‌ها، لب پر شدگی، رنگ بد دندان، فاصله بین دندان‌ها و ... را از بین می‌برد و اصلاح انجام می‌دهد. مراحل انجام لمینت پس از تایید پزشک انجام شده و با دقت طی چند مرحله و معمولا بین دو الی سه هفته انجام می‌شود. حال تمام این مراحل را تحمل می‌کنید تا درنهایت دندان‌هایی زیبا با لبخندی جذاب داشته باشید اما می‌دانید که اگر از این‌ها نگهداری و مواظبت نکنید خیلی زود این همه هزینه‌ای که متقبل شدید از بین خواهد رفت؟ امروز می‌خواهیم با هم ببینیم چگونه مراقبت از لمینت را باید انجام داد.قبل از اینکه دندان‌هایتان لیمینت شود، مواردی را برای دندان‌های خود رعایت می‌کردید اما حالا وظایف شما در نگهداری و مراقبت به مراتب سخت‌تر خواهد بود. با هم ببینیم نکاتی که باید پس از لیمینت دندان رعایت کنیم چیست؟
اگر دوست دارید روکش‌هایتان مدت زمان بیشتری عمر کنند باید حواستان به مسواک زدن روزانه و رعایت اکید بهداشت دهان و دندان باشد. این موضوع را بدانید که هنوز دندان‌های شما در زیر روکش لیمینت‌ امکان پوسیدگی دارند و برای اینکه دچار این مشکل نشوید، باید بیش از قبل به دندان‌ها رسیدگی کنید. زیرا کندن روکش لیمینت کار ساده‌ای نیست! پیشنهاد می‌شود که حتما روزانه دو وعده به درستی دندان‌ها را مسواک بزنید و یک بار هم از نخ دندان استفاده کنید تا هیچ گونه مواد غذایی لای دندان‌ها و در بین روکش‌ها قرار نداشته باشد. همانطور که می‌دانید مواد غذایی باقی‌مانده در بین دندان‌ها، بطور عجیبی موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان خواهد شد.

چگونه از رنگ لیمینت ها مراقبت کنیم؟ 

برای داشتن لبخندی زیبا و همچنین دندان‌هایی خوشرنگ و مرتب به سراغ لیمینت کردن دندان می‌رویم. در واقع هر گونه نازیبایی در دهان شما اعم از ترک خوردگی‌ها، لب پر شدگی، رنگ بد دندان، فاصله بین دندان‌ها و ... را از بین می‌برد و اصلاح انجام می‌دهد. مراحل انجام لیمینت پس از تایید پزشک انجام شده و با دقت طی چند مرحله و معمولا بین دو الی سه هفته انجام می‌شود. حال تمام این مراحل را تحمل می‌کنید تا درنهایت دندان‌هایی زیبا با لبخندی جذاب داشته باشید اما می‌دانید که اگر از این‌ها نگهداری و مواظبت نکنید خیلی زود این همه هزینه‌ای که متقبل شدید از بین خواهد رفت؟ امروز می‌خواهیم با هم ببینیم چگونه مراقبت از لیمینت را باید انجام داد.

مراقبت از لیمینت

قبل از اینکه دندان‌هایتان لیمینت شود، مواردی را برای دندان‌های خود رعایت می‌کردید اما حالا وظایف شما در نگهداری و مراقبت به مراتب سخت‌تر خواهد بود. با هم ببینیم نکاتی که باید پس از لیمینت دندان رعایت کنیم چیست؟

 

۱- بهداشت دهان و دندان را باید بخوبی رعایت کنیم

اگر دوست دارید روکش‌هایتان مدت زمان بیشتری عمر کنند باید حواستان به مسواک زدن روزانه و رعایت اکید بهداشت دهان و دندان باشد. این موضوع را بدانید که هنوز دندان‌های شما در زیر روکش لیمینت‌ امکان پوسیدگی دارند و برای اینکه دچار این مشکل نشوید، باید بیش از قبل به دندان‌ها رسیدگی کنید. زیرا کندن روکش لیمینت کار ساده‌ای نیست! پیشنهاد می‌شود که حتما روزانه دو وعده به درستی دندان‌ها را مسواک بزنید و یک بار هم از نخ دندان استفاده کنید تا هیچ گونه مواد غذایی لای دندان‌ها و در بین روکش‌ها قرار نداشته باشد. همانطور که می‌دانید مواد غذایی باقی‌مانده در بین دندان‌ها، بطور عجیبی موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان خواهد شد.

۲- از مسواک نرم استفاده کنید

در هر حال باید حواستان باشد که هم اکنون در دهان شما روکش‌هایی قرار گرفته که برای داشتنش هزینه کرده‌اید و زمان صرف کردید. پس نباید موجب تخریب و از بین رفتن آن شوید. حتما با مسواک نرم روی دندان‌ها را بکشید تا اتفاق تخریبی ایجاد نشود.

۳- از خمیر دندان مناسب استفاده کنید

برخی خمیر دندان‌ها خاصیت سایش دهندگی داشته و دندان‌ها را دچار مشکل می‌کنند. باید حواستان باشد که از چه نوع خمیر دندانی استفاده کنید که معمولی باشد و موجب آسیب رسیدن به روکش لیمینت نشود.

۴- مواظب لثه های خود باشید

زمانی که لثه دچار مشکل می‌شود، ایجاد تورم و التهاب می‌کند. همین امر سبب می‌شود که روکش لیمینت دچار مشکل شده و علاوه بر ظاهر بد، دچار ناهمگونی شود. به این منظور باید حسابی مراقب سلامت و تمیزی دهان خود باشید که چنین اتفاقی نیفتد. اگر چنین شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵- مراجعه سر وقت به پزشک

بارها گفته‌ایم که روکش‌های لیمینتی عمر طولانی دارند اما به شرط آنکه شما تمامی موازین را برای مراقبت از لیمینت‌ به کار ببندید. به عنوان شخصی که روکش لیمینتی در دهان خود دارد حتما هر ۶ ماه یکبار باید به پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را بررسی کند.پزشک اگر مشکلات دهانی دارید، برطرف کرده و همچنین هر گونه نقص در روکش را ترمیم کند. از این قرارهای ۶ ماهه غافل نشوید.

۶- جویدن غذاهای سخت و سفت ممنوع

لیمینت ماده سختی است و مقاومت بالایی دارد اما این بدان معنا نیست که شما هر چیز سفتی را می‌توانید گاز بزنید. باید خیلی مراقب خورد و خوراک خود باشید و حواستان باشد که مواد سخت را نجوید. زیرا این امر باعث شکستگی در لیمینت شده و مشکلات بعدی را در پی دارد.

۷- فشار دادن دندان ها

برخی افراد به شدت عادت به فشردن دندان‌هایشان به یکدیگر دارند و در واقع دندان قروچه دارند. این مسئله بسیار خطرناک و نابود کننده است. اگر چنین ویژگی در شما وجود دارد، لیمینت کردن دندان گزینه خوبی برایتان نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این امر به راحتی روکش دندانی را تخریب کرده و دچار شکستگی می‌کند. در صورت نیاز، تجویز محافظ‌های شبانه (نایت گارد) برای می‌باشد.

۸- خودداری از خوردن غذاها و خوراکی های رنگی

لیمینت‌های سرامیکی دربرابر لکه دار شدن مقاوم هستند اما چسب‌های آن خیر! به همین علت ممکن است دور دندان‌ها رنگ بگیرد و تیره شود. پس باید از خوراکی‌هایی که موجب رنگی شدن دندان می‌شوند خودداری کنید.
همچنین سیگار یکی دیگر از گزینه‌هاییست که به راحتی رنگ دندان‌ها را برمی‌گرداند و سیاه می‌کند. برای مراقبت از لیمینت و رنگ آن باید این موارد را حتما رعایت کنید در غیراینصورت این همه هزینه کردید و به راحتی رنگ لیمینت‌ها برمی‌گردد.

تغییر رنگ لیمینت

 

مسئله مهمی که جزء مسائل مراقبت از لیمینت است همین تغییر رنگ لیمینت‌هاست. متاسفانه تمامی مشکلات یک طرف و این تغییر رنگ یک طرف! به شدت در روحیه افراد اثرگذار است. همانطور که رنگ دندان‌هایتان تغییر می‌کند و شما نگران و ناراحت می‌شوید؛ وقتی رنگ روکش لیمینت تغییر می‌کند، ناراحتی شما دوچندان می‌شود. زیرا قبلا یکی از دلایل شما برای لیمینت کردن همین برگشتن رنگ دندان‌ها بوده و حالا لیمینت نیز تغییر رنگ می‌دهد و بسیار مشکل ساز است. اما برای حل این مشکل باید چه کرد؟ چه کنیم که این اتفاق نیفتد؟ 

البته این نکته ناگفته نماند که همه چیز بسته به موادی است که در لیمینت‌ها به کار می‌رود. لیمینت‌های سرامیکی با جنس مرغوب کمتر دچار چنین مشکلی می‌شوند و با مراقب از لیمینت به راحتی می‌توانید به مدت زمان طولانی آن را در دهان خود داشته باشید. اما معمولا ونیر کامپوزیت زودتر دچار تغییر رنگ می‌شود و به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد. در اینجا با هم به بررسی موارد مختلف موثر بر رنگ لیمینت می‌پردازیم. 

استفاده از آنتی بیوتیک ها 

اگر بنا به هر دلیلی در طولانی مدت مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها هستید باید نگران رنگ لیمینت دندانی خود باشید. برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها وقتی که در مدت زمان طولانی مصرف می‌شوند، موجب تغییر رنگ دندان و لیمینت دندان خواهند شد. پس باید حواستان به این موضوع باشد. همچنین برخی داروهایی که خانم‌ها در زمان بارداری مصرف می‌کنند نیز موجب تغییر رنگ لیمینت می‌شود. 

اثر برخی نوشیدنی ها

برخی از نوشیدنی‌ها مانند شربت‌ها یا آبمیوه‌های رنگی به شدت موجب تغییر رنگ لیمینت دندان خواهند شد. برخی از نوشیدنی‌های آماده در بیرون فقط دارای رنگ مجاز بوده و طبیعی نیستند. زمانی که آن را مصرف می‌کنید دندان و زبان شما رنگی می‌شود! این نوع نوشیدنی‌ها به شدت برای لیمینت شما مضر بوده و باید خود را برای مشاهده تغییر رنگ آماده سازید. 

اثر قهوه بر لیمینت دندان 

برخی افراد به شدت عادت به مصرف قهوه دارند. اگر از این دست افراد بوده و دندان‌های لیمینت شده‌ای دارید باید به شما بگوییم بدترین اتفاق یعنی تغییر رنگ دندان را خواهید داشت. مخصوصا این اتفاق در دندان‌های جلویی می‌افتد که به شدت موجب ظاهر نازیبا در دندان شما خواهد شد. چنانچه در روز از قهوه و چای استفاده می‌کنید حتما بعد از آن دندان‌های خود را بشویید و مسواک بزنید تا اثر این نوشیدنی‌ها را به حداقل برسانید.

جمع بندی نهایی 

ما برای زیبایی و سفیدی دندان‌های خود از روکش لیمینت استفاده می‌کنیم اما پس از جایگذاری آن کار تمام نشده! بلکه اگر مراقبت از لیمینت را انجام ندهید، بی‌شک دچار مشکلات متعددی از جمله تغییر رنگ لیمینت خواهید شد. برای این منظور باید پس از مصرف نوشیدنی مانند قهوه حتما آب بخورید و همیشه از نخ دندان و مسواک نرم استفاده کنید تا مشکلاتی از جمله شکستگی، لب پر شدن، مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی‌ها و همچنین از همه مهم‌تر تغییر رنگ لیمینت را نداشته باشید.